Tuesday, May 8, 2012

Di sebalik tabir...Terima Kasih Malaysia

Hi.
Sejurus sahaja dapat task dari lecturer untuk class kami menyertai program My phone shorties,ramai yang dah dok pakat-pakat nak masuk satu team dan fikirkan idea untuk PSA 30 saat ini.Bayangkan dalam masa 30 saat yang singkat itu, kami di kehendaki untuk menyampaikan message kepada seluruh rakyat Malaysia "mengapa perlu kita menghargai Malaysia". At first memang aku takde team. =( semua taknak team dengan kita, sedih jugak lah. Apa tak nya first prize competition ni RM 10k, second prize RM 2k, third prize RM1k saguhati tempat ke 4 dan 5 dapat RM 500.

Akhirnya aku,  farah, eyqa and zana satu team. Dari batch aku kiteorg je junior. Gamble jugaklah semua perempuan. Sebab maximum untuk 1 group, 10 orang kami pun bergabung lah dengan senior satu sem atas kami, Nik dan Sham...so team aku sekarang dah 6 orang. 4 lagi kosong. Risau jugak aku team tu, kemungkinan besar group kami kena bubar dan kami kena serap masuk team lain. Nak di jadikan cerita, senior yang pernah aku shooting time part 2, tetiba dorang pun masuk competition tu jugak. Group dorang 4 orang, iaitu Faliq, Mike, Fariz and Azril. Tak sangka aku 6 orang junior bergabung dengan 4 orang senior yang memang gempaks.

Setelah bincang-bincang, Faliq nak jugak aku jadi Production Manager untuk task kali ni. Aku tak minat kerja PM, tapi terpaksalah jugak..kang Faliq telan pulak aku..hehe...dia dah lah garang. Sebabkan pernah shooting shortfilm Rembat dengan Mike and Faliq jadi kiteorg dah ada chemistry kerja sekali. Cuma Azril  yang tak rapat lagi time first day competition tu. Shooting day baru Fariz join kami. Skrip and storyboard semua Mike yang handle. Dari aspek cinematografi, camera work semua Fariz and Azril handle. Faliq big bos, dia producer untuk task ni. Farah,Zana dan Eyqa handle art untuk PSA ini. Sham dan Nik tolong shot scene-scene awal sahaja,sebab mereka perlu ke set penggambaran lain masa tu. Ada jugak 3,4 orang lagi crew-crew tambahan yang datang untuk tolong, semua kawan-kawan Mike.

Talent kami untuk project ni, seorang budak kecil bernama Aiman. Tapi ni bukan Aiman tak kisah, Aiman kisah. hehehe.. untuk pujuk dia berlakon, Produksi kami terpaksa bekalkan stock Milo yang banyak untuk bagi dia happy. Sebab kan Mike request nak suara budak yang unik, serak-serak basah audio untuk PSA ini menggunakan suara cousin aku, aidil. hehehe...kami cheat sikit tang situ. Acting orang lain suara orang lain. Cheat di dalam lokasi memang favorite aku, di situ kita dapat make believe kepada penonton dan mencantikkan lagi visual.

Banyak lagi nak cerita sebenarnya, tapi korang tengok jelah video-video ni. Enjoy! =)

Eh, lupa pulak nak bagitahu..kami shoot PSA ni sepenuhnya menggunakan Iphone 4 dan project ini di cetuskan oleh Digi dan Production Bapak Aku Punya.

No comments:

Post a Comment